Lukutaitounelmia-hanke

Yöstäjän Lukutaitounelmia-hankkeessa 2024-25 lapset ja nuoret osallistuivat lukutaitotyöhön sanataidekasvatuksen keinoin, tekijöinä ja asiantuntijoina. Selvitimme, millaista lukemaan innostamista ja sanataidekasvatusta lapset ja nuoret itse toivovat, ja miten niitä heidän mielestään tulisi toteuttaa.

 

Hankkeen aikana Yöstäjän taidekasvattajat työskentelivät kahdella tamperelaisella koululla lukuvuoden ajan. Tästä tuloksena syntyi luokkien omia tekstijulkaisuja, näyttelyjä sekä sanataideideoita ja materiaaleja koulujen käyttöön. Hankkeessa järjestettiin myös useita erilaisia kuulemisia (kyselyitä ja työpajoja), joilla selvitettiin koululaisten omia ehdotuksia luku- ja kirjoitusinnon sekä harrastuneisuuden lisäämiseksi. Työpajoissa ideoitiin myös, millaiset harrastamisen tilat innostaisivat lapsia ja nuoria osallistumaan sanataideharrastuksiin. Näiden työpajojen tuloksia hyödynnetään Tampereelle suunnitellun Tarinatalo-kulttuurikeskuksen tilasuunnittelussa.

 

Hankkeen lopputuotoksena syntyi 1) 16 tekstijulkaisua ja kolme tekstinäyttelyä, 2) Sanataidesanomat-verkkolehti, 3) ehdotus lasten ja nuorten omaksi lukutaito-ohjelmaksi, eli lukutaitovinkit kotiin, kouluun ja harrastuksiin, 4) “Sanataidekasvatus lukutaitotyön moottorina” - toimintamallin kuvaus sekä 5) lasten ja nuorten sanataiteen harrastustilan, "Tarinatehtaan", konseptointi. Hankkeessa tuotetut materiaalit ovat ladattavissa tältä sivulta pdf-muodossa.

 

Lukutaitounelmia-hankkeen rahoittivat Opetushallitus, Suomen sanataideopetuksen seura sekä Tampereen kaupungin Operaatio Pirkanmaa -hanke. Hankkeessa työskentelivät Yöstäjän sanataidekasvattajat Pia Krutsin ja Minttu Tervaharju.

 

Tältä sivulta ovat pdf-muodossa ladattavissa seuraavat hankemateriaalit:

  • Hankkeen menetelmäopas (loppuraportti)
  • Hankkeen tulokset yhteenvetona
  • Lasten ja nuorten lukutaitovinkit, eli ideat lukutaitotyöhön kotona, koulussa ja harrastuksissa
  • Unelmien lukutaitokartta aikuisille, eli lasten ja nuorten suosituimmat toimenpiteet lukutaitotyöhön
  • Sanataidekasvatus lukutaitotyön moottorina -toimintamallin kuvaus
  • Unelmien tarinatehdas, eli sanataiteen harrastustilan konseptointi