Tulevaisuuden Tampereen kulkuneuvoja

AURINKOPANEELILIUKUHIHNA RAITIOVAUNUN KORVAAJAKSI

 

18.7.2023

Tampereelle on vuodeksi 2042 suunniteltu valmistuvan uusi julkinen kulkuväline raitiovaunun kilpailijaksi. Aurinkopaneeleilla toimiva liukuhihna on raitiovaunuskeptikko Jarmo Penttilän oma keksintö. Penttilä kertoo, että hänen epäluottamuksensa raitiovaunuun syntyi, kun valmistumispäivämäärää siirrettiin kolmatta kertaa.

”Ei ne taaskaan saa mitään tehtyä. Nehän purki sen tornihotellinkin sitten kun huomasivat, että ne muutkaan kerrostalot ei valmistu ja se tornirumilus pisti vähän liikaa silmään. En tiedä nyt enää, uskonko koko ratikan olemassaoloon”, Penttilä analysoi.

Tämän vuoksi Penttilä päätti rakennuttaa oman ratkaisunsa julkisen liikenteen kohentamiseksi. Suunnitteluvaiheessa oleva liukuhihna tulee kulkemaan Hervannasta Tampereen keskustaan, jos se haarautuu Pirkkalaan ja Pyynikille päin. Pyynikiltä hihna jatkuu vielä Ylöjärvelle.

”Linja kulkee myös päinvastaiseen suuntaan, niin, ja se toimii vielä niillä solaaripaneeleilla, aika näppärää”, toteaa Penttilä.

Liukuhihnalle mahtuu neljä ihmistä vierekkäin, ja se kulkee kuuden kilometrin tuntivauhtia. Hihnan kaiteiden väristä on viime aikoina käyty kiivasta keskustelua. Vahvaksi kandidaatiksi on noussut tunkkainen ruskeanvihreä.

”Siinä taitaa olla sellainen juju, että se vihreä on itselläänkin ihan pirun ruma, mutta ei sitten ainakaan sovi siihen saatanalliseen ratikanpunaseen, jos siis se ikinä valmistuu”, Penttilä kommentoi. Hän on kuitenkin itse vaaleanpunaisen puolella.

”Oishan se pinkki kyllä aika söötti”, sanoo Penttilä. Liukuhihna olisi paitsi ympäristöystävällinen myös liikuntaa edistävä vaihtoehto. Penttilän mukaan liukuhihnalla on kiireessä mahdollisuus myös juosta. Tästä aiheutuvia turvallisuusriskejä hän ei kommentoi.

Myöskään auringonvalon mahdolliseen vähäisyyteen liittyvät ongelmat eivät Penttilää hätkäytä. ”Ostetaan ne valot sitten Espanjasta, jos Mansessa ei riitä”, Penttilä naurahtaa.

Hetken kuluttua selviää, että hän onkin tosissaan. Penttilä vakuuttaa kuitenkin, että hän on luotettava rakennuttaja, eikä Tampereen kaupungilla ole mitään pelättävää.

 

Outi, 16

 

 

NYT OLLAAN JÄNIKSEN SELÄSSÄ!

Tervo Tuohinen, 19.10.2148

 

Tampere on nyt päässyt tulevaisuuden ympäristöystävällisyyden huipulle: Jänääs on mennyt kaupunginvaltuustossa läpi! Tälle jättijänölle on annettu trendikäs, tamperelainen nimi, Jänääs, joka saa sinun isoisoisäsikin hymyilemään haudassaan!

Jänääs on nykyajan nopein kulkupeli, jopa nopeampi kuin vanhat, perinteiset bussit ja ratikat. Jänääs ei ole myöskään uhka tamperelaisille, sillä entinen ratikkaväylä puretaan Jänääsin käyttöön. Muutamia kuljettajia opetetaan lietsomaan suurta jänistä, joten matkustaminen on turvallisempaa kuin koskaan!

Jänääsin sanotaan kuluttavan suuria määriä salaattia, mutta suurlehtisalaatin siemeniä aletaan kasvattaa jo nyt, että ne tottuvat Suomen ilmastoon. Jänääsin jätöksien hävittämiselle on ehdotettu muutamia ideoita, kuten kuukausittaista torimyyntiä kaupungin hyväksi, mutta päätöstä ei vielä ole tehty. Eläimen tuottaman metaanijätteen vaaroista ei ole suoraa näyttöä.

”Jänääs on suurikokoinen, mutta leppoisa otus”, Jarkko Jänövaara, projektin ehdottaja kertoo. ”Kaupunkilaiset tulevat rakastamaan sitä nopeutensa vuoksi. Paikkojakin riittää runsaasti.”

Jänääsiltä tosiaan löytyykin paikka jos toinen. Parhaat paikat kyllä löytyvät sen pehmeästä selästä. Jaloissa matkustaville suositellaan turvaköyttä.

Jänääsin valmistelut ja eläimen tuonti valmistuu ja tapahtuu odotetusti vuoden 2150 alussa. Tamperelaiset ehtivät taatusti silloin työpaikoilleen ajoissa, kun ovat päässeet pois ”jäniksen selästä”.

 

Venla, 16

 

 

JULKISEN LIIKENTEEN JYMYPAUKKU:

REILUN KAUPAN LENTÄVÄT MATOT

 

Globalisaatiosta on ollut viime aikoina paljon puhetta. Niin positiivista kuin negatiivistakin. Toiset ovat vedelleet rajoja kiinni ja rakentaneet muureja, mutta meilläpä onkin keksitty ottaa maailman yhtenäistyminen kestävän kehityksen käyttöön.

Kouluiässä oleville, noin 7-20-vuotiaille lapsille ja nuorille kehitelty, kekseliäisyyteen kannustava Yritys Hyvä -kilpailu on tänä vuonna huipentunut jymypaukkuun: muuan Etelä-Hervantalainen ysiluokkalaiskolmikko kehitteli uudenlaisen, tieliikenteen riemuvoiton – ja näin ollen myös nuorten Yritys Hyvä -kilpailun voiton. He voittivat yhteensä 1000 euroa. Kaupunki voittaa tässä enemmän.

Siispä vuoden 2019 maaliskuusta lähtien on Tampereen uusiutumattomien polttoaineiden syöpöt, rahvaanomaisemmin ilmaistuna bussit, autot, skootterit, mopoautot, sähköpyörät, raitiovaunut sekä salaisissa asiakirjoissa suunniteltu metro asetettava ehdottomaan käyttökieltoon. Jos takerrutte tuohon sähkökohtaan, niin sähköautotkin kulkevat pienen mutkan kautta ydinvoimalla.

Näiden ympäristöntuhlainten tilalle ilmaantuvat käytännölliset, ekologisesti luomumateriaaleista valmistetut Reilun Kaupan lentävät matot. Nämä luonnonvaraystävälliset kulkuvälineet kulkevat silkalla taikavoimalla, eivätkä täten kuluta polttoainetta, eivätkä tuota hiilidioksidi- tai mitään muitakaan päästöjä. Matot valmistetaan käsityönä, ja niiden tuotantoprosessi on täysin torjunta-aineeton, luonnonmukainen ja vegaaninen. Mattojen valmistus myös lisää työpaikkoja ja nostaa Suomen käsityöperinnettä.

Kysymys julkisen liikenteen mattoistamisesta on myös herättänyt ankaria vastalauseita. Mm. seuraavat kysymykset ovat olleet pinnalla sosiaalisissa medioissa ja aamu- ja iltapäivälehtien nettisivuilla sekä yleisönosastopalstoilla. Niihin vastaa itämaisen mattotieteen tohtori ja liikenneteknologian ja logistiikan lisensiaatti Markku Kiviniemi:

 

”Miten voin ladata puhelintani matolla matkustaessani?”

Matolla matkustaessa on hyvä omistaa kannettava matkalaturi, sillä matossa ei ole erityistä pistorasiaa. Matkalatureita saa elektroniikkakaupoista jopa alle 20 eurolla ja sillä voi ladata puhelimen jopa neljä kertaa peräkkäin. Vastauksen on sponsoroinut Gigantti.

 

”Mitä jos sataa?”

Sateen sattuessa voit vetää maton yli biomuovisen sadeviitan. Myös sateenvarjon mukana kuljettaminen on suotavaa.

 

”Kuinka kestäviä lentävät matot ovat?”

Yksittäinen matto kestää aika tarkalleen tuhat ja yksi yötä. Sen jälkeen se on huollettava. Mattoja katsastetaan noin kerran vuodessa ja niillä on rekisterikilvet. Rekisterikeskuksesta voit tarkistaa mattosi kunnon jos se huolettaa.

 

”Kuinka paljon matot maksavat ja mistä kaupunki saa rahoituksen?”

Mattoinvestoinnin kokonaiskustannukset pyörivät siinä kolmen miljardin kieppeillä. Noin 6% budjetista rahoittaa Euroopan Unionin kansainvälinen tutkimuskeskus, 3% rahoituksesta saadaan valtiolta ja ainoastaan 91% summasta jää kaupunkilaisten maksettavaksi.

 

”Miten ratikkatyömaalle käy?”

Sen yli lennetään matoilla.

 

Neda, 17

 

 

 

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN KURKKUMOBIILI-HANKE TOTEUTUU SITTENKIN!

 

Tampereen kaupunginhallituksen skandaalinkäryinen istunto päättyi itkuun ja hampaiden kiristykseen.

Tampereen keskustaan kaavailtu Kurkkumobiili-hanke on moneen kertaan leimattu Tampereen kaupunginhallituksessa liian kalliiksi ja aikaa vieväksi hankkeeksi. Vaakakupin toisessa päässä painanut ympäristöystävällisyys on kuitenkin vienyt voiton. Tampereen kaupungin järjestämässä tiedotustilaisuudessa tänään aamupäivällä kerrottiin hankkeen menneen läpi kaupunginhallituksessa. Apulaispormestari ei suostunut paljastamaan mitä suljettuun lippuäänestykseen päättyneessä salaisessa kokouksessa tapahtui.

”Tämän päivän tapahtumien valossa totean parhaaksi pitää asianomaisten nimet salattuina. Nimeltämainitsemattomat Väyrynen ja Korhonen järjestivät yhteisessä WhatsApp-ryhmässämme jo sellaisen shown, etten jaksaisi kertoa siitä muille kuin terapeutilleni”, apulaispormestari sanoo ja lisää: ”Kirjoita siihen lehteen vielä, että taidan ottaa virkavapaata määrittelemättömäksi ajaksi. Ei sitten tarvitse pitää siitäkin tiedotustilaisuutta.”

 

Mikä ihmeen kurkkumobiili?

Kurkkumobiili 2030 on pitkään salattujen ovien takana käsitelty hanke. Vihervasemmiston vakaasti tukemaa projektia on perussuomalaisten riveissä kuvailtu mm. ”ydinvoimaloiden oikeusmurhaksi” sekä ”maahanmuuttajamagneetiksi”. Hanke on aiheuttanut runsaasti keskustelua päättäjissä, joiden tuoreessa muistissa on vielä ratikkahankkeen massiivinen munaus.

Kurkkumobiilit ovat kurkunsäilönnästä syntyvien kaasujen avulla liikkuvia, nuijapäänmuotoisia joukkoliikenteen uusia innovaatioita. Kurkkumobiileja on puolusteltu mm. niiden ympäristöystävällisyyden takia. Viime perjantaina Suomen kurkku- ja kesäkurpitsaviljelijöiden yhdistys järjesti Tampereen keskustassa lobbauspisteitä, joissa kerrottiin kurkkumobiilin positiivisista vaikutuksista viljelijöiden elantoon.

Kurkkumobiilin rakennuskustannukset tulevat saamaan Tampereen kaupungin pikavippikierteeseen, Hämeenkadun kävelykelvottomaksi ja kurpitsan viljelijät sossun tiskeille. Kurkunsäilöntäkaasujen on kuitenkin todettu korjaavan otsonikerrosta sekä vähentävän kirosanojen määrää internetin keskustelupalstoilla, kuten vauva.fi:ssä ja kaksplussassa.

Mobiilit tulevat lisäämään merkittävästi työpaikkoja, ainakin Kiinassa, jossa ne valmistetaan käsityönä. Kodeistaan riistettyjen, alipalkattujen uiguurilasten kädenjälki tulee näkymään epäeettisesti valmistettujen ratikoiden jokaisessa ruuvissa, mutterissa ja istuinpehmusteessa. Lasten lisäksi ratikoissa tullaan näkemään tuoreimpien suomalaisten suunnittelijoiden näkemykset. Mm. Alvar Aalto, Eero Jäärnefelt ja Oiva Toikka on valittu suunnittelemaan mobiileihin moderni ilme.

”Halusimme valita työhön taiteilijoita, joilla on uusi ja innovatiivinen ote.”, kommentoi kulttuuriministeri Urpo Untaiteilija. ”Valitsemalla ennestään tuntemattomia taiteilijoita tuemme nuoria taiteilijoita.”

Kurkkumobiilihankkeessa väitetään painotettavan ekologisuutta, eettisyyttä sekä sukupuoltenvälistä tasa-arvoa. Työryhmässä ei ole yhtään naista. Hankkeen takia Tampereen kaupunki on joutunut kieltämään Tampere Pride -kulkueen seuraavaksi viideksi vuodeksi. Tampereen teatterin avustusta leikataan puolella ja Hämeenpuistosta kaadetaan kaikki puut. Toimittajalla ei ole asiaan sen kummempaa kommentoitavaa, kuin että hyvin meni taas Tampereen kaupunki.

 

Siiri, 16

 

 

 

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISIÄ MATRIISIHÄKKEJÄ TAMPEREELLE

 

Tampereen kaupunginvaltuusto on päättänyt matriisihäkkien tilaamisesta. Halvimman tajouksen tehneeltä Oriveden seudun työttömät ry:ltä tilataan 4000 matriisihäkkiä. Lisäksi optioissa on sovittu viidentuhannen matriisihäkin jatkotilauksesta. Hintaa tilaukselle tuli n. 2000 euroa.

Matriisihäkki on tuore, Algerian yliopistossa kehitetty innovaatio. Sen ympäristöystävällisyyden ja kokonaistaloudellisen edullisuuden on tutkimuksissa todettu ohittavan kaikki tähän mennessä kehitetyt kulkuvälineet. Matriisihäkki on käytännössä päästötön: sen valmistukseen ei tarvita lainkaan raaka-aineita eikä se tarvitse mitään sisäistä energialähdettä toimiakseen. Pelkkä paikallaanolo riittää. Matriisihäkissä ihmiset jakaantuvat joukkoihin, saman etäisyyden päähän toisistaan. Kun joku haluaa päästä liikkeelle, matriisihäkki kulkee eteenpäin kääntyillen puolelta toiselle.

Matriisihäkin toiminta perustuu keskusjohtoisuuteen: häkkien toimintaa ohjataan ympäri Tamperetta sirotelluista ns. älymystökeskuksista, joista valaistuneet lähettävät tarpeen mukaan radioaaltoja, jotka liikuttavat häkkejä. Älymystökeskuksia rakennetaan ainakin Takahuhdin Taidekeskukselle, Jaskan Ylä-Grillille, Kalevan Akupunktiolle ja TTY:n takapihalle.

Asiantuntijat näkevät matriisihäkin olevan ainoa varteenotettava kulkumuoto nykyliikenteessä.

- Minä olin aikoinaan mukana kehittämässä tätä hanketta. Meidän työryhmässä keskeisenä suunnittelulinjana oli, että ihmiset eivät enää arvosta mukavuutta, vaan ympäristöystävällisyyttä. Siispä päätimme suunnitella epämukavan, mutta ekologisuudeltaan ylivoimaisen vaihtoehdon, DI ja tutkija Yucca Koplop kertoo Aamulehdelle.

- Matriisihäkki kulkuneuvona on ehkä hidas, mutta yksinkertainen ja siten yksinkertaiselle kansalle sopiva. Ihmisille ei enää nykypäivänä ajankäyttö merkitse mitään. Aivottomuuden pitäisikin olla prioriteetti suunnittelutyössä nyt ja tulevaisuudessa, konsultti Calle Töplöp vakuuttaa.

 

Arttu, 16

 

 

LIIKKUVA JALKAKÄYTÄVÄ MUUNTAA TAMPERELAISET AUTO-ORJISTA LIIKKUVIKSI VIHANNEKSIKSI

 

Tampereelle on tilattu uusi liikkuva jalkakäytävä liikenneministeri Anni Berliinin toimesta ”yhteiskunnalliseksi kokeeksi”. Liikkuva jalankäytävä korvaa Tampereen ratikan 13.11.2027, eli rakennustyö kestää arvioiden mukaan vain vuoden.

- Malli tulee olemaan sellainen kuin lentokonekentillä olevat liikkuvat hihnat, joita on käytetty normina jo useita vuosia, sanoo Tampereen pormestari Kari Söös.

Projektin lopputulos on liikkuva hihna useitten tamperelaisten jalkakäytävien tilalle. Hihna liikkuisi noin 8 kilometriä tunnissa ja antaisi jalankulkijoille mahdollisuuden pysyä paikoillaan samalla, kun he liikkuvat.

- Ydinajatus on nopeuttaa kulkua jalkakäytävillä, tehdä päivittäistä matkaa helpommaksi ja mahdollistaa pitempiä matkoja jalan, sanoo herra Söös.

Liikkuvaa jalankäytävää perustellaan sen ympäristöystävällisyyden ja kuluttajaystävällisyyden vuoksi, erityisesti kansanterveyden parantamisella.

- Uskomme vahvasti että hihnan huoltokulut ja vaatima sähkö ei ole läheskään niin paljon kun entisen ajan epäluonnonmukaiset joukkoliikenneneuvot, kuten bussit ja ratikka. Lisäksi autoilun ja julkisen liikenteen käyttö tulee vähentymään jalan kuljetun matkan pidentyessä, sanoo Kari Söös.

Kohua herättävä suunnitelma on saanut kritiikkiä monilta tahoilta, varsinkin terveydestä huolehtivilta. Pääargumentti on, että liukuhihna tekisi ihmisistä ”vihanneksia”, niin kuin terveystiedon professori Jutta Seinä sanoo. Terveysministeri Pirjo Maiskis kuitenkin vakuuttaa:

- Menetetty liikunta kävelystä saadaan helposti takaisin miettiessä, että ihmiset tuppaavat kävelemään tai juoksemaan kiireessä pitempiä matkoja nopeammin. Työmatkat jalan parantavat kansanterveyttä, kun autoissa, ratikassa ja bussissa istuminen tulee vähenemään. Vähän liikuntaa on parempi kuin ei ollenkaan liikuntaa.

Lisäksi liukuhihnakriitikot huolehtivat huoltomaksuja ja logistiikkaa projektin toteuttamiseen. Puhetta on ollut katoksesta ja jokaisen liukuhihnapätkän yksittäisestä pituudesta, mutta Kari Söösiä haastatellessamme hän kompastui kengännauhoihinsa, emmekä voineet jatkaa haastattelua.

Koko maailma seuraa nyt Tamperetta ensimmäisenä paikkana maailmassa, jossa näin laajaa sosiaalikoetta yritetään. Jos tulokset ovat vakuuttavia kansanterveydelle, ympäristölle ja verorahoille, voi olla, että lisää liikkuvia jalkakäytäviä ilmestyy Suomeen ja kenties maailmalle. Tampere tällöin muistettaisiin maailman ensimmäisenä liukuhihnakaupunkina.

 

Aleksi, 16

 

 

MAAILMALLA MENESTYNEET LIITOKIITÄJÄT TAMPEREELLE JO SYKSYKSI 2032

 

Viisi vuotta sitten pieni portugalilainen yritys teki läpimurron kehittämällään ennennäkemättömällä keksinnöllä, joka on ratkaissut jo monien suurkaupunkien jätteiden kierrättämiseen sekä liikenteen päästöihin liittyvät ongelmat.

Liitokiitäjä on kuin lentävä bussi, mutta bensiinin sijaan se toimii kierrätetyllä jätteellä: sen lisäksi, että liitokiitäjä toimii tehokkaasti kuljettaen asiakkaat paikasta toiseen nopeammin kuin bussi, ratikka tai metro, se liikkuu energialla, jota se itse tuottaa valmistaessaan kierrätetystä jätteestä uutta materiaa.

Liitokiitäjän käyttö edellyttää sitä, että asiakas sitoutuu kierrättämään jätteensä. Tämä on monissa maissa havaittu erittäin toimivaksi tavaksi saada ihmiset kierrättämään, erityisesti kun viime vuosina useissa maissa on kielletty bensiinillä toimivien autojen käyttö kokonaan ja ihmisten on pakko käyttää joukkoliikennettä enemmän.

Muutaman vuoden kuluttua liitokiitäjät tulevat Suomeenkin, ja ensimmäisten joukossa tamperelaiset pääsevät testaamaan, onko tämä uusi keksintö yhtä toimiva ja tehokas kuin miltä se kuulostaa.

 

Jaina, 17

 

 

ILMATUNNELIT VALLOITTAVAT TAMPEREEN

 

Koska ratikka, bussi ja muu vastaava 2000-luvun antiikkilaite on tunnetusti hyvin hidas ja liikenteen ruuhkauttava, on Aaro Niinistön johtama puolue Suomi Sukkelasti Suurvallaksi ajanut läpi hankkeen Tampereen uudistetusta joukkoliikenteen kulkuvälineestä.

Kyseessä ovat suuret ilmaputket, jotka puhallusvoimallaan kuljettavat ihmiset pysäkiltä toiselle. Tuulivoima johdetaan hamstereiden juoksuvoimasta, johon Tampere on jo varautunut sijoittamalla kolmasosan verorahoista hamstereihin. Kyydin turvallisuudesta on ollut paljon keskustelua, ja etenkin maamme seniorit ovat esittäneet vahvoja mielipiteitä.

”Silloin, kun minä olin nuori, mentiin bussiin ja laitettiin oma reppu käytävänpuoleiselle paikalle, jotta kukaan ei voisi istua siihen. Silloin matkustaminen oli yhä turvallista”, kommentoi pääministeri Robin Packalén, 87.

Protestoinnista huolimatta hanketta ollaan toteuttamassa. Ilmatunneleita ei suositella alle 20- tai yli 50-vuotiaille, raskaana oleville tai mitä vain sairautta tai allergiaa poteville henkilöille.

 

Suvi, 14

 

 

 

 

YMPYRÖILLE RAKENNETAAN UOMIA JA TEITÄ

 

 

Viime aikoina yliopistojen tohtorit ja tutkijat ovat pohtineet, miten ihmiset saataisiin liikkeelle. Tämä johtuu nykynuorten kielteisestä suhtautumisesta, mikäli heidän huoltajansa käskevät heitä ulkoilemaan, eli avaamaan oven, joka johtaa ulos (tätä kutsutaan myös nimellä ulko-ovi), pukemaan asialliset ulkoiluvarusteet, esimerkkeinä kengät, verryttelypuku ja pipo (jälkimmäistä voi kutsu myös käsitteillä ”hattu” ja ”lakki”), sulkemaan matkapuhelimensa ja ottamaan askeleen ulos ovesta, joka johtaa ulos.

Nyt tutkijat arvelevat saaneensa vastauksen tähän tärkeään ja suhteellisen haastavaan kysymykseen. He ovat kehitelleet pyöreitä eli ympyränmallisia suuria ja läpinäkyviä esineitä. Vanhukset ovat kutsuneet tätä tärkeää kulkuvälinettä nimellä ”hamsterin juoksupallo”. Tutkijat eivät ole selvittäneet, mitä vanhukset tarkoittavat, mutta äänensävystä päätellen he ovat tarkoittaneet tämän jonkinlaisena loukkauksena. Loukkaus tarkoittaa samaa kuin ”iva” ja ”pilkka”, mutta lehden toimittajien mielestä nämä sanat, eli termit, olivat liian liioiteltuja vanhuksien leikillisille huomautuksille tulevaisuuden kulkuneuvon ulkonäöstä.

Esineen oikea nimitys oli vaikeaa päättää, mutta lopulta päädyttiin omaperäiseen nimeen ”ympyrä”. Ympyröille on alettu rakentaa uomia ja teitä, jotka tehtiin ensi alkuun sairaaloille ja julkisille paikoille. Rakennusprojektia johtava Uuno Hyypiä sanoo, että kaikki tiet ovat valmiina viimeistään kolmen vuoden kuluttua eli vuonna 2121.

Uuno Hyypiä on 25-vuotias menestynyt rakennuspäällikkö. Kaksi muuta projektia johtavaa henkilöä ovat Hemmo Alamäki ja Tarmo Tälli. Rakentajista osa on talkoolaisia, joita kokeneet työmiehet avustavat.

 

Matilda, 11

 

 

 

 

IHMISET LIUKUHIHNALLA – TÄTÄ ON TULEVAISUUS!

Rita Räsänen, Iltalööppi

 

Tampereelle ollaan rakentamassa uutta ympäristöystävällisempää kulkuvälinettä, ja pian ihmiset siirretään ratikasta liukumäkiin ja -hihnoille.

Jo vuodesta 2042 lähtien on Tampereelle pohdittu uutta julkista kulkuneuvoa bussien ja ratikoiden tilalle. Loppujen lopuksi tämä yksinkertainen ja hauska idea napattiin Oskarin, 8, villistä unesta.

Oskari Mäkipuro-Kangas nukahti mummonsa sohvalle ja näki mitä kummallisinta unta: ihmiset matkustivat elokuviin ja kauppaan liukumäkiä laskemalla, ja ulkona kuljettiin liukuhihnoja pitkin. Pian uni on kuitenkin muuttumassa todeksi, kun bussit ja raitiovaunut suljetaan ja tilalle rakennetaan kävelystä vauhtinsa saava liukuhihna. Myös esimerkiksi ostoskeskuksien energiaa vievät liukuportaat korvataan liukumäillä.

 

Emmi, 13

 

 

 

TAMPEREELLE POLKUPYÖRÄHIHNA

 

Tampere päätti poistaa ratikan, joka juuri saatiin valmiiksi, ja hankkia polkupyörähihnan. Uudenaikainen hihna vaatii samankaltaiset kiskot kuin ratikka, joten kiskot eivät ole ongelma.

Kiskoilla kulkee polkupyöriä, jotka eivät irtoa kiskoista. Aluksi kaupunginvaltuustoa mietityttivät ruuhkat, jotka syntyvät pyöräilijöistä. Ratkaisu kuitenkin löytyi. Halutessasi voit nimittäin tilata itsellesi kuljettajan, joka vie sinut perille.

Hanketta vastustavat autoilijat, sillä Tampere on kieltänyt kaikki autot lukuunottamatta hälytysajoneuvoja. Muita vastustajia ovat bussinkuljettajat ja vastakoulutetut ratikkakuskit. Heille kuitenkin on luvattu koulutus polkupyörätaksiksi.

Rakennustöitä hanke ei vaadi, joten heti kun polkupyörät on tilattu, pääsee hihnaa kokeilemaan käytännössä.

 

Milja, 11

 

 

 

PILVISUIHKEELLA LENTOON

 

Nyt se on varmaa! Vältä suurimmat liikenneruuhkat käyttämällä uutta kulkuneuvoa!

Oletko koskaan huomannut miettiväsi kirmailemista pilvien päällä? Entä sitä, kuinka pehmoiselta hattaralta ne tuntuisivat? Nyt, vuonna 2103, se on mahdollista!

Mutta miten? Haastattelimme professori Augusti Aikanflaita ja löysimme vastauksen. Täysin luontoa suojelevasti valmistettu suihke antaa mille tahansa konkreettisen olomuodon.

Tarvitset vain lasson, jolla vedät pilven taivaalta. Sen tehtyäsi suihkuta siihen AMTKO-suihketta. Pilvesi pitäisi näyttää nyt kuin Muumien pilviltä, joten sen ympärille on helppoa sitoa valjaat.

Usko tai älä, mutta näin helppoa se on! Nyt vain kaupoille ja kohta taivaisiin!

 

Mirella, 13

 

 

 

TÄSTÄ LÄHTIEN TAMPERELAISET ROIKKUVAT TAIVAALLA

 

Tampereelle suunnitellaan jättiläismäistä köysiratajärjestelmää, joka ulottuu pitkälle keskustan ulkopuolellekin. Rakennusten katoille tulee monia eri suuntiin lähteviä köysiratoja, jotka päättyvät toisille katoille, ja matkaa voi jatkaa toista rataa pitkin haluamaansa suuntaan.

Turvatestaukset ovat vielä kesken, mutta pian tamperelaiset kulkevat työmatkojaan taivaalla turvavaljaiden varassa. Yhtä köysirataa pitkin pääsee noin puoli kilometriä, joten rataa voi joutua vaihtamaan useita kertoja, mutta se on erittäin nopeaa, ellei jonoja kerry, sillä samalla radalla voi olla kerrallaan vain kaksi ihmistä.

Tämä on kuitenkin kaupungiltamme mahtava taidonnäyte, koska verkosto on niin valtava, että köysirataa pitkin pääsee melkein kaikkiin keskustassa ja sen läheisyydessä oleviin kerrostaloihin. Sähköavustusta tarvitaan hyvin vähän, eli tämä on erittäin ympäristöystävällistäkin.

Eripainoisia ja -kokoisia varten on tietysti erilaisia valjaita, ja niitä voi ostaa omaksi jo monesta tavallisesta marketistakin. Jos ei osta omia, täytyy käyttää kaupungin lainavaljaita, jotka pitää palauttaa viikon kuluessa. Valjaat kiinnitetään uudelleen rataan aina rataa vaihdettaessa, mutta se on nopeaa, ja apua saa tarvittaessa avustajarobotilta.

Aikuiselle ja alle seitsemänvuotiaalle lapselle on myös tarjolla yhteisvaljaita. Köysiradalla matkustamista ei suositella raskaana oleville, yli 60-vuotiaille tai alle 7-vuotiaille, elleivät he ole yhteisvaljaissa aikuisen kanssa.

Nyt jäämme vain odottelemaan köysiratajärjestelmän valmistumista ja toivomme, ettei kaupunki rahoittanut tätä turhaan.

 

Essi, 13